4 روش مشاوره از راه دور

توسط مشاورهدر 29 اردیبهشت 1401

مشاوره از راه دور فرآیندی است که میان یک متخصص و مراجعه‌کننده ارتباط برقرار کرده و طی آن متخصص به فرد برای رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. این روش به عنوان e-therapy یا e-counseling نیز شناخته می‌شود. مفهوم درمان از راه دور به سال‌ها قبل باز می‌گردد؛ به عنوان مثال، زیگموند فروید، روانشناس معروف در قرن بیستم میلادی نامه‌هایی را برای افراد تحت مراقبت خود ارسال و از این طریق قادر به پشتیبانی و دریافت بازخورد آنها در طول درمان بود.

از زمان ظهور تکنولوژی، مشاوره از راه دور شکل تکامل یافته‌ای به خود گرفت و مشاوران از طریق بستر اینترنت (چت، ایمیل، تماس صوتی و ویدیویی) با مراجعه کنندگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این خدمات از طریق پلت فرمی سازگار با HIPAA ارائه شده و با کمک یک سرویس اختصاصی و امن به حفظ اطلاعات شخصی افراد کمک می‌کند. دیوید سامرز جزو اولین نفراتی بود که به صورت آنلاین و از راه دور به درمان پرداخت. هم اکنون، هزاران وب سایت خدمات مشاوره از راه دور را در زمینه‌های روانشناسی و پزشکی ارائه می‌دهند.

چرا مشاوره از راه دور؟

استفاده از این روش می‌تواند فرصت درمان افراد مبتلا به اختلالات فیزیکی، پزشکی، حرکتی و… را افزایش دهد. روانشناسان با کمک تلفن، اپلیکیشن، ویدیو و سایر موارد دیگر خدمات مناسبی را با توجه به نیاز افراد به آنها ارائه می‌دهند. مشاوره و درمان از راه دور یک روش مستقل درمانی است و افرادی که امکان بهره‌مندی از خدمات مشاوره حضوری را ندارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

مشاوره از راه دور مناسب چه کسانی است؟

خدمات مشاوره از راه دور گزینه مناسبی برای آن دسته از افرادی است که به دلیل موقعیت مکانی، سلامت جسمی و یا مشکلات رفت و آمد امکان استفاده از مشاوره حضوری را ندارند. بسیاری از جنبه‌های سلامت روان را می‌توان از راه دور مورد بررسی قرار داد. برخی از اصلی‌ترین موارد عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات موجود در روابط
  • فشارهای روحی
  • وسواس
  • تربیت فرزندان
  • کنترل خشم

تفاوت مشاوره از راه دور و مشاوره سنتی

مشاوره به صورت آنلاین

تفاوت‌های زیادی میان مشاوره آنلاین و مشاوره به صورت سنتی وجود دارد. با توجه به مشکلات و گرفتاری‌هایی که افراد در طول زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند، مشاوره آنلاین می‌تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد و دائماً بر شمار طرفداران آن افزوده می‌شود. برعکس مشاوره سنتی، مشاوره و درمان به صورت آنلاین نیاز به حضور در مطب روانشناس نداشته و در هر مکانی فرصت مشاوره و راهنمایی مهیا است.

عده‌ای ترجیح می‌دهند تا به صورت ناشناس باقی بمانند که مشاوره تلفنی و ایمیلی گزینه مناسبی برای آنها خواهد بود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که در هنگام مشاوره به صورت آنلاین نمی‌توان مشکلات روانی (اسکیزوفرنی، افسردگی شدید، اختلال دوقطبی و…) را تشخیص و آنها را درمان کرد. این روش درمانی بیشتر مناسب افرادی است که در زندگی و یا محل کار خود دچار مشکل شده و به کمک نیاز دارند. با این که مشاوره از راه دور با محدودیت‌هایی همراه است؛ اما هر روز بر طرفداران استفاده از آن افزوده می‌شود.

انواع مشاوره از راه دور

این روش درمانی دارای انواع مختلفی است که باید پیش از رزرو نوبت با هر کدام از آنها آشنا بود.

  • تلفنی (phone counseling)

این شکل از مشاوره عموماً در یک زمان توافق شده توسط روانشناس و بیمار انجام می‌شود. از مهم‌ترین مزایای دریافت مشاوره این است که بیمار مجبور به رفتن مطب نیست. از معایب استفاده از این روش نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که برعکس مشاوره سنتی، امکان درک زبان بدن وجود ندارد.

  • ویدیو کنفرانس (video conference)

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و داشتن تلفن‌های هوشمند این نوع مشاوره در میان اکثریت افراد جامعه بسیار محبوب شده است. ویدیو کنفرانس به روانشناسان اجازه می‌دهد تا بیماران را ملاقات کرده و با برخی از لایه‌های شخصیتی و همچنین واکنش‌های غیراداری آنها آشنا شوند.

  • ایمیل (email)

ایمیل کردن یکی دیگر از انواع مشاوره است. در این روش مشاور نمی‌تواند با بیمار خود صحبت کرده و یا او را ببیند و راهنمایی تنها از طریق کلمات امکان پذیر هست. این نوع مشاوره در عین حال که بسیار زمانبر است؛ اما حریم شخصی افراد را بیشتر حفظ می‌کند.

  • ارسال پیام (message)

در این نوع روش مشاوره خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود که امکان دریافت آنها در مشاوره‌های سنتی وجود ندارد. در زمان مشاوره سنتی بیماران باید یک یا چند هفته را صبر کنند تا موفق به دریافت مشاوره شوند؛ اما از طریق ارسال پیام می‌توان بلافاصله وقت مشاوره دریافت کرد.

پیدا کردن مشاور از راه دور

افرادی که به دنبال یافتن یک مشاور از راه دور هستند گزینه‌های زیادی پیش روی خود خواهند داشت؛ اما باید در انتخاب متخصص احتیاط کرد. برخی از افرادی که اقدام به ارائه مشاوره آنلاین می‌کنند فاقد صلاحیت‌های لازم بوده و مجوز درمان ندارند. به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی با یک مشاور غیرقابل اطمینان می‌تواند منجر به سرقت هویت و سایر شکل‌های کلاهبرداری شود.

امروزه تمایل افراد به مشاوره راه دور زیاد شده است و مشاوران زیادی این نوع درمان را ارائه می‌دهند. ممکن است روانشناس در هنگام مشاوره سنتی بسیار باتجربه باشد؛ اما هنگام ارائه خدمات مشاوره از راه دور مهارت‌های لازم را نداشته باشد. مشاوره از راه دور می‌تواند ارزان‌تر از روان درمانی سنتی باشد؛ اما بهتر است درمورد هزینه‌ها در همان ابتدا به توافق رسید.

مزایای مشاوره از راه دور

  • موثر بودن

همان گونه که گفته شد، روش‌های درمان از طریق مشاوره از راه دور دارای سابقه‌ای طولانی است و در واقع خدمات مشاوره آنلاین به اندازه خود اینترنت قدیمی هستند. تحقیقات زیادی طی چند دهه صورت گرفته که مشخص می‌کند که اغلب بیماران خدمات مشاوره از راه دور را ترجیح می‌دهند.

  • مناسب بودن

با گرفتن مشاوره به صورت آنلاین می‌توان در زمان صرفه جویی کرد و از رفت و آمد جلوگیری نمود. همچنین از این طریق هزینه‌های رفت و آمد نیز صفر خواهد شد.

  • مقرون به صرفه بودن

تعداد زیادی از موسسات بیمه خدمات مشاوره آنلاین را پوشش می‌دهند. اما اگر بیمه‌ای این هزینه را تحت پوشش قرار ندهد، جای نگرانی نیست؛ زیرا هزینه بسیار مقرون به صرفه‌ای برای خدمات مشاوره از راه دور در نظر گرفته شده است.

  • ارتباط گیری آسان

مشاوره از راه دور می‌تواند ترس بیماران برای صحبت کردن را از بین ببرد و یا کاهش دهد. همچنین به بیماران اطمینان می‌شود تا بتوانند در مورد موضوعاتی که می‌خواهند با اطمینان خاطر صحبت کنند و اطلاعات خصوصی آنها به بیرون درز نکند.

  • سریع بودن

هنگام استفاده از خدمات مشاوره از راه دور نیازی به منتظر ماندن برای هفته‌ها نیست و افراد می‌توانند به سرعت وقت مشاوره آنلاین را با متخصص خود داشته باشند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید