انواع تیپ شخصیتی

توسط خودشناسیدر 21 دی 1401

این روزها نام آزمون شخصیت‌شناسی MBTI را زیاد می‌شنویم. انواع تیپ شخصیتی مبحثی است که به تازگی بازار آن داغ شده است. در علم روانشناسی ده‌‌ها آزمون برای شناخت تیپ‌های شخصیتی وجود دارند، با این حال جذابیت و دقت آزمون شخصیت‌شناسی MBTI در توصیف ویژگی‌های انسانی، آن را منحصربه‌فرد می‌کند و حتی در جمع‌‌های دوستانه، دیگران کنجکاوند که تیپ شخصیتی ما را بدانند.

اگر می‌ خواهید در رابطه با انواع شخصیت اطلاعات بیشتری پیدا کنید، با ما در این مطلب از مشاورلایو همراه باشید.

تیپ شخصیتی چیست؟

تست شخصیت‌شناسی MBTI که با نام تست شخصیت‌شناسی مایزر بریگز هم شناخته می‌شود، بر اساس نظریه‌های ایزابل مایزر و کاترین بریگز و با تکیه بر نظریات یونگ، پایه‌‌گذاری شده است. MBTI یک ابزار خودشناسی است که برای شناسایی انواع شخصیت، نقاط قوت و ضعف، علایق و روحیات و این که در زندگی چه چیزهایی را ترجیح می‌دهیم طراحی شده است. با استفاده از این آزمون می‌توان به تشخیص دقیق و قطعی‌تری رسید و افراد را در جایگاه‌های مناسب‌تری قرار داد.

آزمون شناخت انواع تیپ شخصیتی MBTI افراد را بر پایه ویژگی اصلی و عمده شخصیتی آنها به شانزده گروه متفاوت دسته‌بندی می‌کند. آنچه در تشخیص گروه انواع تیپ‌های شخصیتی مهم است، تشخیص این ویژگی اصلی و عمده خواهد بود. چهار ویژگی حائز اهمیت در دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی شامل صفات رفتاری زیر هست:

  • برونگرا و درونگرا بودن
  • کلی‌نگر یا جزئی‌نگر بودن
  • منطقی یا احساسی بودن
  • ادراکی یا قضاوت کننده بودن

شناخت تیپ شخصیتی بر اساس 4 ویژگی اصلی

سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان در زمان خیلی کوتاه تشخیص داد که فرد موردنظر جزو کدام یک از دو صفت هر دسته بالا است. برای هر گروه سوالاتی در نظر گرفته شده که شما تنها با پرسیدن چهار یا پنج مورد از سوالات مرتبط با هر صفت می‌توانید تشخیص دهید که فرد جزو دسته اول است یا دسته دوم. در پایین به تفکیک راه تشخیص هریک از چهار صفت انواع تیپ‌های شخصیتی را برایتان شفاف توضیح خواهیم داد.

  • برونگرا یا درونگرا؟

گزینه اول تشخیص تیپ‌های شخصیتی، برونگرا یا درونگرا بودن فرد است. افراد درونگرا در بروز احساسات و عواطف خود خودداری بیشتری دارند، معمولاً کمتر صحبت می‌کنند، تنهایی خود را ترجیح می‌دهند، کمتر تمایل به حضور در جمع دارند و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیت‌های ذهنی انفرادی می‌‌گذرانند. برونگرایی مجموعه رفتارهایی است که با فعالیت عملی و بروز عواطف و احساسات همراه است. افراد برونگرا معمولاً در تصمیمات، عواطف و اتفاقات خود با دیگران صحبت می‌کنند. پرشور و هیجان هستند و نسبت به افراد درونگرا اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و بودن در جمع و فعالیت‌های گروهی را بر فعالیت‌های انفرادی ترجیح می‌دهند.

  • شهودی یا حسی؟

شهودی یا حسی بودن شامل بررسی نحوه جمع‌آوری اطلاعات از دنیای اطراف است. درست مانند برونگرایی و درونگرایی، همه افراد بسته به موقعیت، مدتی را صرف حس کردن و شهود می‌کنند. افرادی که حسی هستند، توجه زیادی به واقعیت دارند، به ویژه به آنچه که می‌توانند از حواس خود بیاموزند. آنها تمایل دارند روی حقایق و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کردن لذت می‌برند. کسانی که شهودی هستند به چیزهایی مانند الگوها و برداشت‌ها توجه بیشتری میکنند. آنها از تفکر در مورد احتمالات، تصور آینده و نظریه‌های انتزاعی لذت می‌برند.

  • منطقی یا احساسی؟

سومین ویژگی موثر در تشخیص تیپ‌های شخصیتی، منطقی یا احساسی بودن افراد است. این ویژگی بر چگونگی تصمیم‌گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اند تمرکز می‌کند. افرادی که منطقی هستند، تآکید بیشتری بر واقعیت‌ها و داده‌های عینی دارند. کسانی که احساسی هستند، به احتمال زیاد هنگام رسیدن به نتیجه، افراد و احساسات را در نظر می‌گیرند.

  • ادراکی یا قضاوتی؟

آخرین ویژگی موثر در تشخیص انواع تیپ شخصیتی ادراکی یا قضاوتی بودن فرد است. افراد قضاوتی کسانی هستند که برای همه چیز از پیش برنامه‌ریزی می‌کنند، بسیار منظم بوده و رفتارهای دقیق دارند. در مقابل افراد ادراکی با برنامه‌ریزی و تعیین از قبل امور مخالفند و با تصمیم‌گیری در لحظه بیشتر همخوانی دارند.

انواع شخصیت

انواع تیپ های شخصیتی

از ترکیب موارد فوق، 16 تیپ شخصیتی به وجود می آید. انواع تیپ شخصیتی در تست شخصیت‌شناسی MBTI به شرح زیر خواهد بود:

  1. تیپ ENTP (برونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی)

این گروه تیپ شخصیتی باهوش و درک، بسیار پرانرژی و اهل صحبت هستند. مشکلات و مسائل را به خوبی حل‌وفصل می‌کنند. این دسته افراد در ایجاد فرصت‌های فکری بسیار ماهر هستند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می‌کند و همیشه دنبال فرصت‌ها و کارهای جالب و جدید هستند.

شغل‌های مناسب برای ENTPها :
کارآفرین، وکیل، روانشناس، مهندس، مشاور، عکاس، نماینده فروش، برنامه‌نویس، تحلیلگر سیستم رایانه‌ای، پزشک، سیاستمدار، طراح تجربه کاربری، روزنامه‌نگار، جامعه‌شناس، مدیر مالی.

  1. تیپ ENFP (برونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی)

این نوع از تیپ‌های شخصیتی بسیار رک و قاطع هستند. آنها توانایی بالایی برای ایجاد و اجرای راه‌حل مشکلات دارند. از برنامه‌ریزی بلندمدت و هدف‌دار لذت می‌برند. این افراد دارای اعتمادبه‌نفس بالا بوده و در ارائه ایده‌های خود به دیگران بسیار مصمم هستند، اهل آموزش و یادگیری‌اند و اغلب افراد آگاه هستند.

شغل‌های مناسب برای  ENFPها :
مدیر برند، فروشنده، مدیر، بازیگر، نوازنده موسیقی، معلم، طراح، مددکار اجتماعی، مدیر منابع انسانی، جامعه‌شناس، مربی ورزش، فیزیوتراپ، باستان‌شناس.

  1. تیپ ESFJ (برونگرا، حسی، احساسی و قضاوتی)

این گروه از انواع تیپ شخصیتی، افرادی خونگرم و مردم دوست هستند و علاقه خاصی به تعامل و برقراری ارتباط با دیگران دارند. این گروه عمدتاً از نیازها و خواسته‌های اطرافیان آگاه بوده و می‌توانند در موقعیت مناسب به حمایت از آنها بپردازند. نظم و انضباط برای آنها بسیار مهم است و هنگامی که مشغول به انجام کاری هستند، کوچک‌ترین جزئیات از چشمشان مخفی نمی‌ماند.

شغل‌های مناسب برای ESFJها:

مدیر ارتباطات، مشاور مالی، کارگزار بیمه، مدیر هتل، جراح، پرستار، دندانپزشک، وزیر، مددکار اجتماعی، معلم، حسابدار، مشاور خانواده، مدیر منابع انسانی.

  1. تیپ ENFJ (برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتی)

این تیپ شخصیتی هدف‌گرا و منظم هستند و احساس مسئولیت آنها نسبت به آرمان‌هایشان باعث شده تا کمال‌گرا به نظر برسند. آنها توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارند و از این موهبت در راستای کمک‌رسانی به افراد استفاده می‌کنند. ENFJها پذیرنده انتقادات و تحسین‌های دیگران هستند.

شغل‌های مناسب ENFJها

پزشک عمومی، معلم، متخصص تغذیه، فیزیوتراپ، بازیگر، مدیر ارتباطات، جامعه‌شناس، مدیر فروش، گفتار درمانگر، وکیل، طراح داخلی، طراح گرافیک، مدیر مدرسه.

  1. تیپ ESTP (برونگرا، حسی، منطقی و ادراکی)

این گروه از انواع تیپ‌های شخصیتی، افرادی خوش‌مشرب و اجتماعی هستند. ESTPها بسیار برونگرا و اهل هیجان هستند و یکی از ویژگی‌های بارز آنها عمل‌گرا بودن است. آنها معمولاً دارای آمادگی ذهنی و چابکی بوده و به همین دلیل در ارتباطات و تعامل‌هایشان آماده و مسلط ظاهر می‌شوند. این افراد دارای ریسک‌پذیری بالایی بوده و می‌توانند به خوبی بحران‌ها را مدیریت کنند.

شغل‌های مناسب ESTPها

کارآفرین، حسابدار، رستوران‌دار، سرمایه‌گذار، دلال سهام و بورس، گوینده اخبار، مربی هنری، صنعتگر، نجار، بهیار اورژانس، افسر پلیس، کارآگاه، مهماندار، مهندس عمران، خبرنگار و روزنامه‌نگار، مدیر مالی.

  1. تیپ ESTJ (برونگرا، حسی، منطقی و قضاوتی)

این گروه از انواع تیپ شخصیتی در دنیایی مملو از واقعیت و مشاهدات عینی زندگی می‌کنند. توجه و تمرکز آنها بر زمان حال است و مرتباً متوجه محیط اطراف خود هستند. آنها به قوانین و سنت‌ها اهمیت زیادی می‌دهند و از دیگران انتظار دارند شفافیت را در عقاید خود داشته و تحمل کوچک‌ترین تخطی از قوانین و ساختارها را ندارند. می‌توان آنها را افرادی ریاست‌طلب دانست که می‌توانند به سرعت در جایگاه رهبری و تصمیم‌گیری قرار بگیرند.

شغل‌های مناسب ESTJها

افسر پلیس، پزشک و جراح، مهندس مخابرات، حسابدار، تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری، مهندس، مدیر مدرسه، وکیل، مربی، دندانپزشک، قاضی، خلبان، داروساز، تحلیلگر بودجه، آشپز، مدیر عملیات.

  1. تیپ ESFP (برونگرا، حسی، احساسی و ادراکی)

این گروه از افراد عاشق ارتباط برقرار کردن با دیگران و تجربه کارهای جدید هستند. آنها افرادی سرزنده و خوش‌مشرب بوده و از این که در مرکز توجه باشند بسیار لذت می‌برند. یکی از ویژگی‌های بارز این افراد توانایی زندگی کردن در لحظه است. ESFPها می‌توانند به خوبی با دیگران احساس همدلی کنند و به نیازهای آنها توجه ویژه‌ای دارند.

تیپ شخصیتی ESFP

شغل‌های مناسب ESFPها

معلم، مددکار اجتماعی، مدیر روابط عمومی، فیزیوتراپ، مدیر مارکتینگ، آشپز، آتش‌نشان، پرستار، کار درمانگر، متخصص زیبایی، مدیر خرده‌فروشی، مشاور املاک، بازیگر، عکاس، مهماندار، طراح داخلی.

  1. تیپ ENTJ (برونگرا، شهودی، منطقی و قضاوتی)

این گروه از انواع تیپ‌های شخصیتی را رهبران ذاتی می‌دانند. آنها دائماً روش‌های از میان برداشتن چالش و موانع را بررسی می‌کنند و خود را نسبت به رفع مشکلات مسئول می‌دانند. این افراد می‌توانند مشکلات سازمانی را به راحتی تشخیص داده و راهکارهای نوآورانه‌ای را جهت رفع آن ارائه دهند. آنها برای رشد و تربیت فرزندانشان اهمیت زیادی قائل شده و می‌خواهند به مدارج بالای علمی برسند.

شغل‌های مناسب ENTJها

کارآفرین، مدیر فروش، مدیر پروژه، پزشک، مهندس عمران، دانشمند محیط‌زیست، نویسنده، مهندس کامپیوتر، قاضی، مدیر مالی، مدیر املاک، معمار، میکروبیولوژیست، تاریخ‌شناس، مدیر روابط عمومی، تهیه کننده و کارگردان، مشاور تحصیلی.

  1. تیپ ISFJ (درونگرا، حسی، احساسی و قضاوتی)

این تیپ از انواع شخصیت ساکت، محتاط، قابل اتکا و صمیمی هستند. این افراد بسیار واقع‌بین بوده و جذب انسان‌های بی‌ادعا می‌شوند. ISFJ مسئولیت‌های خود را با تعهد، ریزبینی و از خودگذشتگی انجام داده و کاری را نیمه‌تمام باقی نمی‌گذارد. آنها به ثبات و امنیت بهای زیادی می‌دهند و برای قانون و سنت‌ها ارزش قائل هستند. این گروه به نظام‌های بیرونی اعم از حکومتی، سازمانی، خانوادگی و غیره بسیار معتقد هستند.

شغل‌های مناسب ISFJها

طراح داخلی، مشاور مدیر، فروشنده، کتابدار، مددکار اجتماعی، پرستار، متخصص مواد غذایی، معلم، متخصص منابع انسانی، مهندس بهداشت و ایمنی، مشاور مالی، مهماندار، آتش‌نشان، هنرمند.

  1. تیپ INFJ (درونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتی)

این تیپ دارای پیچیدگی‌های شخصیتی زیاد هستند و به دلیل شهودی بودن دارای قوه‌ تخیل قوی بوده و به الهامات خود وابسته هستند. از صفات بارز آنها می‌توان به مستقل بودن و متفکر بودن اشاره کرد. INFJ بصیرت و هوشمندی شگفت‌انگیزی نسبت به افراد و موقعیت‌ها داشته و برای فهمیدن بهتر مسائل به احساس خود توجه ویژه‌ای دارند.

شغل‌های مناسب INFJها

روانشناس، روانپزشک، عکاس، مراقبت از کودکان، مشاور، متخصص منابع انسانی، نویسنده، طراح گرافیک، متخصص تغذیه، جامعه‌شناس، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، روزنامه‌نگار، نوازنده موسیقی، مدیر دفتر.

  1. تیپ INFP (درونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی)

این گروه از انواع تیپ‌های شخصیتی نسبت به اعتقادات و آرمان‌های خود متعصب هستند. INFPها بسیار آینده‌نگر بوده و افکار بلندمدتی دارند. این افراد شنوندگان خوبی بوده و دیگران در کنارشان احساس راحتی می‌کنند. این تیپ از افراد به جزئیات توجهی نداشته و نظم و برنامه در کارهایشان به چشم نمی‌خورد.

شغل‌های مناسب INFPها

رمان‌نویس، هنرمند، فیزیوتراپ، مددکار، متخصص روابط عمومی، مربی، کتابدار، طراح، مترجم، جامعه‌شناس، مدیر خدمات اجتماعی، مشاور، دامپزشک، عکاس، روانشناس.

  1. تیپ ISTP (درونگرا، حسی، منطقی و ادراکی)

این گروه شخصیتی معمولاً افرادی سرد به نظر می‌رسند؛ چرا که در برخورد بارویدادها ابتدا هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. از نظر شخصبت‌شناسی دارای قدرت ریسک‌پذیری بالایی بوده و به انجام کارهای عملی علاقه خاصی دارند. آنها به شدت مستقل هستند و برای تصمیم‌گیری به خلوت و تنهایی نیاز دارند. این گروه تابع قوانین و مقررات نیستند و آن را مانعی برای انجام کارهای خود می‌دانند.

شغل‌های مناسب ISTPها

کاراگاه، برنامه‌نویس رایانه، خلبان، ورزشکار، کارآفرین، کنترل‌کننده ترافیک هوایی، جانورشناس، اقتصاددان، مهندس الکترونیک، آتش‌نشان، وکیل، جراح.

  1. تیپ INTP (درونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی)

این گروه از انواع تیپ شخصیتی در دنیایی از احتمالات تئوریک و محاسباتی زندگی می‌کنند. این افراد می‌توانند مسائل پیچیده را بررسی کرده و در نهایت توضیحی منطقی برای آن بیابند. آنها قادرند به عنوان یک استراتژیست، اهداف و استانداردها را بهبود ببخشند. INTPها از انجام کارهای تکراری و از قبل مشخص شده به شدت بیزارند.

شغل‌های مناسب INTPها

دانشمند، عکاس، قاضی، برنامه‌نویس، جراح پلاسنیک، متخصص مغز و اعصاب، تحلیلگر کسب‌وکار، اقتصاددان، آهنگساز، وکیل، معمار، انیمیشن‌ساز، طراح بازی، تحلیلگر مالی.

  1. تیپ ISTJ (درونگرا، حسی، منطقی و قضاوتی)

از ویژگی‌های بارز این گروه شخصیتی مسئولیت‌پذیری، ثبات‌قدم و قابل اعتماد بودن است. این افراد بسیار به حرف خود پایبند بوده و از آنجایی که درونگرا هستند، ارتباط کلامی زیادی ندارند. اگر چه که معمولاً جدی به نظر می‌رسند؛ اما دارای حس شوخ‌طبعی غیرمنتظره‌ای هستند. این افراد برای دستیابی به یک هدف مشخص ساعت‌های طولانی تلاش می‌کنند و انرژی زیادی صرف خواهند کرد؛ زیرا از نظر آنها دستیابی به هدف مهم است.

شغل‌های مناسب ISTJها

مدیر کسب‌وکار، افسر پلیس، وکیل، حسابدار، دندانپزشک، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، مهندس عمران، تحلیلگر امنیت اطلاعات، جراح، داروساز، رهبر نظامی، مدیر بازرگانی.

  1. تیپ ISFP (درونگرا، حسی، احساسی و ادراکی)

این گروه از انواع تیپ‌های شخصیتی حساس، آرام و در عین حال صمیمی و مهربان هستند. آنها نسبت به محیط اطراف خود بسیار حساس بوده و زندگی در لحظه را غنیمت می‌شمرند. از ویژگی‌های مهم این تیپ شخصیتی توانایی حل مشکلات است. آنها در انجام کارها بسیار صبور و بردبار هستند و می‌توانند بحران‌ها را به خوبی مدیریت کنند.

شغل‌های مناسب ISFPها

طراح گرافیک، مربی مهدکودک، دامپزشک، کار درمانگر، جنگلبان، طرح داخلی، طراح لباس، عکاس، مهماندار، آشپز حرفه‌ای، پرستار، آهنگساز، نویسنده، کتابدار.

  1. تیپ INTJ (درونگرا، شهودی، منطقی و قضاوتی)

این تیپ شخصیتی در دنیایی از ایده‌ها و برنامه‌های استراتژیک زندگی می‌کنند. این افراد برای مفاهیمی مانند هوش، دانش، صلاحیت و شایستگی اهمیت فراوانی قائل هستند. INTJها برای خود استانداردهای بالایی تعریف می‌کنند و و همواره برای دستبابی به سطوح بالا تلاش می‌کنند.

شغل‌های مناسب INTJها

مهندس مکانیک، بازپرس جنایی، معمار، شیمی‌دان، میکروبیولوژیست، تحلیلگر تحقیقات بازار، کارآفرین، بانکدار، استراتژیست اهداف سازمانی، تحلیلگر سیستم.

کلام آخر

در این مقاله که به کوشش مشاورلایو تهیه و تنظیم شده است، تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با انواع شخصیت بیشتر آشنا کنیم. شما عزیزان می‌توانید جهت دریافت هرگونه مشاوره از راه دور با روانشناسان ما در ارتباط باشید. بی‌صبرانه منتظر دریافت نظرات و نقطه نظرات شما هموطنان عزیز هستیم.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید